Strona Główna


UżytkownicyUżytkownicy  Regulamin  ProfilProfil
SzukajSzukaj  FAQFAQ  GrupyGrupy  AlbumAlbum  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj
Winieta

Poprzedni temat «» Następny temat
Powrót do przyszłości, czyli emulujemy Amigę
Autor Wiadomość
ketyow 
Jim Raynor


Posty: 11344
Skąd: z domu
Wysłany: 23 Sierpnia 2010, 12:48   Powrót do przyszłości, czyli emulujemy Amigę

Nie wiem czy w tym oto pierwszym poście wszystko rozpiszę od razu, bo mało czasu mam teraz, ale zaczniemy jechać z koksem. Updejty będą szły do tego postu, żeby nie trzeba było potem szukać. A zatem od początku.

Ściągamy WinUAE
http://www.winuae.net/frames/download.html

Powinna wystarczyć tylko ostatnia wersja (tych innych plików nigdy nie używałem), to na samej górze. Jeśli coś będzie nie tak, będziemy kombinować.

Po zainstalowaniu musimy skonfigurować nasz sprzęt.

Zakładki:

CPU and FPU

Tutaj ustalamy rodzaj naszego procesora. Generalnie do większości starszych gier starczy 68000 (Amiga 500), polecam jednak próbować je uruchamiać na 68020 (A 1200), będzie szybszy a wciąż kompatybilny. Przy starszych grach nic lepszego nie będzie potrzebne, jeśli jednak będziemy chcieli łupać w 3D, albo postawić sobie system operacyjny na wirtualnym dysku wysoce zalecane będzie wybranie 040, dodać do tego koprocesor obliczający operacje zmiennoprzecinkowe (FPU, w przypadku 040 będzie to wbudowany, dla 020 zalecam 68882) i wybrać funkcję JIT z odhaczonymi wszystkimi opcjami. CPU Emulation Speed w 99% przypadków może być ustawione na Fastest As Possible. Wielkość Cache możemy ustawić i 8 MB, większej różnicy to nie zrobi raczej. 68060 to dla ekspertów, mocno niekompatybilny, pracując na nim powinniśmy mieć już system, bo nie jest on do starych gier, a jest kupa cackania z dobraniem mu odpowiednich bibliotek.

Chipset

Czyli kości. Interesować będą nas w zasadzie Full ECS (64 kolory, np. A500) i AGA (256 kolorów, A 1200). Większość gier działać będzie na ECS, jeśli ściągamy jakąś grę, to zawsze wcześniej możemy sprawdzić czy nie wymaga kości AGA. W przypadku gdybyśmy odpalili grę w trybie AGA i na ekranie zastalibyśmy krzaki i artefakty, znaczy to, że musimy tryb przestawić na ECS. Jeśli mamy ECS to gra AGA w ogóle się nie odpali. Większość gier działa bezproblemowo z włączoną funkcją Immediate Blitter oraz S & SvsPf. Emulację dźwięku ustawiamy na 100% accurate.

Adv. Chipset - pomijamy.

ROM

Tu zaczynają się schody. Problem taki, że kickstart (czyli taki Amigowy BIOS) nadal jest płatny. Oznacza to, że jeśli nie posiadamy Amigi, nie możemy też korzystać z ROMu (chyba, że kupimy). Ja osobiście zrobiłem sobie obraz kickstarta 3.0, jaki mam w swojej Ami, ale wiadomo, że nie każdy może. Obraz scalaka można ściągnąć odpłatnie i legalnie (chyba stąd, ale mi to nie było potrzebne http://www.amigakickstart.com/) lub nielegalnie (linków oczywiście nie podam). Jeśli ktoś ma w domu Amigę 500 to może nie czuć się piratem ściągając kickstart 1.3, Amigę 600 kick 2.0 lub Amigę 1200 kick 3.0. W innym wypadku odpowiadacie tylko przed własnym sumieniem, ja piszę poradnik i do niczego nie namawiam ;P:

Większość starych gier ruszy również na kicku 3.0, nieliczne niekompatybilne będą wymagały 1.3 - wybieramy ścieżkę do pliku z ROMem (Main ROM) i zaznaczamy opcję MapROM emulation.

RAM
Dla naszych growych potrzeb starczy 2 MB Chip i 4 MB Fast. Gdyby ktoś postawił sobie system i chciał grać w coś 3D, polecam wtedy dać 4 MB Chip i 32 MB Zorro 3 Fast.

Floppy Drives

Czyli nasze stacje dyskietek. Jak widać są aż cztery. Gry na wielu dyskietkach możemy zatem montować w kilku napędach i będą zczytywane automatycznie, jeśli zamontujemy w jednej stacji to będziemy musieli na komunikat "insert disk X" w grach wrócić do emulatora i zmienić ścieżkę na kolejną dyskietkę, tak jakbyśmy ją zmienili. Większość gier nie będzie mieć problemu z szybkością 800% i taka nam najmilsza, bo znacznie skraca czas ładowania. W nielicznych będziemy musieli ustawić 100%, bo niektóre po prostu nie chcą się za szybko ładować. Niektóre gry są też kiepsko napisane i nie wykrywają dodatkowych stacji dysków. Wtedy zamontowanie drugiej dyskietki w drugim napędzie nic nie da, i tak będziemy musieli zamontować ją też w pierwszym. Create Custom Disk służy tworzeniu czystych dyskietek, na ogół na potrzeby save'ów, jednak opcja ta nas nie interesuje, bo mamy w emulatorze natychmiastowy save state.

Hard drives

Temat na dłuższy tekst, zostanie uzupełnione jeśli ktoś będzie chciał pobawić się systemem operacyjnym.

Display
Tak wygodnie pogramy w oknie bez zniekształceń obrazu spowodowanych skalowaniem.




Sound
Optymalne u mnie ustawienia dźwięku. Jakby mocno przycinał i się urywał to kluczowe znaczenie ma zabawa długością bufora - zarówno za długi jak i za krótki chrzani wszystko.




Input

Konfiguracja klawiatury i myszy. Mamy trzy opcje konfiguracji standardowe, musimy je sobie zmienić wedle uznania. Bo musimy np. przypisać ruch z joysticka na klawiaturę. A w innej grze z kolei będziemy potrzebować kursorów, więc zamiast zmieniać wciąż w opcjach przestawimy po prostu z config #1 na #2. Większość gier Joystickowych korzystało z portu numer 2, port 1 to port myszki, lub w grze na dwóch graczy - port drugiego joysticka. Więc jeśli gramy w grę jednoosobową to znajdujemy Intup Source "UP" (czyli nasz kursor do góry) i wybieramy mu "Joy 2 Up" czyli ruch do góry Joystickiem z drugiego portu. I tak ze wszystkim. Pod CTRL przypisujemy Fire i już możemy w każdej grze biegać i strzelać postacią. Wybieramy u góry po prawej zakładkę Windows Mouse, ale ponieważ pewnie jej nie rozpozna klikamy na dole test, potem wszystkie przyciski w myszce trzeba przetestować i nią poruszać a on je wyłapie i kończymy to F12, a potem klikamy remap i mysz mamy zapamiętaną.

Krótke podsumowanie

Po takiej zabawie z konfiguracją wypadałoby te ustawienia zapisać, żeby nie wprowadzać ciągle od nowa. Wskakujemy w Configurations i dajemy save as, wypadałoby to jeszcze nazwać tak, żeby potem kojarzyć co to za ustawienia - np. zapisać jako 020 ECS i już wiemy jaki mamy ustawiony procesor i kartę graficzną, albo jako nazwę gry która pod danymi ustawieniami nam działa. Potem po włączeniu emulatora wybieramy tylko żądaną konfigurację i klikamy load. Emulację odpalamy poprzez "Start", do emulatora powracamy klikając F12, zamykamy go natychmiastowo przez kliknięcie CTRL + F11. Restart emulowanej Amigi to standardowo CTRL + dwa klawisze windows (który w lapku mam jeden :mrgreen: ). Filter to korygowanie obrazu emulowanego (mocno potrafi obciążyć i zamulić emulację nieodpowiednio ustawiony), disk swapper to zmieniacz dyskietek, wygodna opcja dla nieposiadaczy wirtualnego HDD, w zakładce MISC zaś najważniejsze dla nas będzie Save State. W czasie emulacji wciskamy f12, wchodzimy tu i zapisujemy stan emulatora - potem wystarczy go wczytać i mamy w ciągu sekundy załadowanego save'a z gry. Nawet jeśli gra nie oferuje w ogóle opcji zapisu :)


Strony z grami:

http://www.back2roots.org


Linki do dobrych gier

Exile http://www.back2roots.org/Games/Files/Exile%2C2/
konfig: procesor 020 w górę, kości AGA


Tekst będzie uzupełniany.
_________________
http://ketyow.deviantart.com
http://www.biblionetka.pl/
 
 
 
ketyow 
Jim Raynor


Posty: 11344
Skąd: z domu
Wysłany: 23 Sierpnia 2010, 14:17   

Dobra, wystarczy danych do odpalenia emulki i większości gier. Przy kickstarcie 3.0, procku 020 i kościach AGA ruszy prawie wszystko. Gdyby pojawiały się problemy możemy grzebać przy ustawieniach collision level, zmianie na ECS, wyłączyć immediate blitter, zdegradować procesor do 000, przestawiać kickstart na 1.3. A najlpiej po prostu pisać na forum i będę próbował pomóc :)
_________________
http://ketyow.deviantart.com
http://www.biblionetka.pl/
 
 
 
baranek 
Wróbel galaktyki


Posty: 5606
Skąd: Toruń
Wysłany: 26 Sierpnia 2010, 10:18   

i wszystko pięknie, ale przy sejwowaniu cholery można dostać. trwa i trwa.
_________________
Życie, ku*wa, jest nowelą.

"Pisze się po to, żeby było napisane" - Zygmunt Kałużyński
 
 
ketyow 
Jim Raynor


Posty: 11344
Skąd: z domu
Wysłany: 26 Sierpnia 2010, 10:52   

baranek, ale zapisujesz za pomocą save state w zakładce misc? Powiem szczerze, że u mnie to nie trwa nawet sekundy, klikam i natychmiast jest zapisane.

Możesz podesłać mi na maila swój plik konfiguracyjny, zobaczę czy to wina ustawień.

sylvan666MAŁPAgmail.com

I dzieje się tak przy jakiejś konkretnej grze?
_________________
http://ketyow.deviantart.com
http://www.biblionetka.pl/
 
 
 
baranek 
Wróbel galaktyki


Posty: 5606
Skąd: Toruń
Wysłany: 26 Sierpnia 2010, 11:06   

ketyow, ale mnie chodzi o zapisywanie stanu gry. 'black crypt' jest na czterech dyskietkach. trzy z grą, jedna save. na amidze było sporo trzaskania dyskietkami ale i tak szybciej szło niż tutaj.

aproposik trzaskania dyskietkami...
jak kupowałem 'wrota baldura' to razem z dodatkiem zajmowały sześć płyt. a twardy dysk miałem nieduży, więc instalowałem minimalnie. jak grałem to mi się właśnie stare amigowe czasy przypomniały.
_________________
Życie, ku*wa, jest nowelą.

"Pisze się po to, żeby było napisane" - Zygmunt Kałużyński
 
 
ketyow 
Jim Raynor


Posty: 11344
Skąd: z domu
Wysłany: 26 Sierpnia 2010, 11:11   

Zapisuj za pomocą save state i dodatkową dyskietkę masz gdzieś, a save'ów do woli. A w Black Crypcie mi się tam zawsze strasznie długo zapisywało, mam nawet wersję HDD i chwilę to trwa. Nie mam tylko jak podesłać za bardzo z aktualnym netem, bo zdjęcie 50kB to już masakra.
_________________
http://ketyow.deviantart.com
http://www.biblionetka.pl/
 
 
 
ketyow 
Jim Raynor


Posty: 11344
Skąd: z domu
Wysłany: 19 Wrzeœśnia 2010, 23:55   

Trochę dobrych gier na skróty, bez emulatora, tylko plik exe.

http://peb.pl/inne-gry/78...gry-dla-pc.html
_________________
http://ketyow.deviantart.com
http://www.biblionetka.pl/
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Partner forum
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group